Pagina's

maandag 22 oktober 2012

Ja, maar het is gratis!

We blijven maar pillen slikken en laten ons injecteren alsof ons leven er vanaf hangt. Dat kan toch niet goed zijn? Wie verzint dat nu allemaal? Wie schrijft ons eigenlijk de wet voor als het gaat om onze gezondheid en ons lijf? We hebben toch zeker zelf de regie over ons eigen lijf.

“Ga wél door met die griepvaccinatie” kopte de NRC op 9 oktober in een door huisarts Ted van Essen geschreven artikel. “De griepprik werkt weldegelijk, hoewel niet optimaal. Zolang er geen beter vaccin is, moeten we ermee doorgaan”, betoogde hij. De conclusie over de werking is zo nodig nog schokkender. Uit onderzoek blijkt dat de griepprik een werkzaamheid heeft van ca. 50 procent. Doorrekenend bij een werkzaamheid van 50 procent voorkomt de griepprik dat tussen de 6 en de 11 van de 100 personen daadwerkelijk griep krijgen. Dit betekent dus dat zeker 78 op de 100 personen zich met vergif laten injecteren terwijl dat niet nodig is.

De hoogste vaccinatiegraad ter wereld
Even verder in het artikel huldigt Van Essen het efficiënte Nederlandse systeem van vaccineren waarbij de risicogroepen door de huisarts worden uitgenodigd. Hierdoor hebben wij vrijwel de hoogste vaccinatiegraad ter wereld, zelfs tijdens de pandemie. Hoera! Wat een verworvenheid. Hulde aan de farmaceutische industrie en de zonder winstoogmerk werkende huisartsen. Tenminste nog iets wat onze economie doet groeien.

Bij het lezen van het artikel moest ik gelijk denken aan de uitspraak van voormalig minster Els Borst in het programma Zembla in januari 2010 over de werking van de alternatieve gezondheidszorg: “Het werkt niet, maar het helpt wel”. Ook de marketingslogan van WCeend dringt zich aan mij op bij het lezen van het artikel: “Wij van WC eend adviseren WC eend.” Het is een schaamteloos free publicity artikel waar de marketingafdeling van gerenommeerde bedrijven hun vingers bij af zouden likken.

Verontruste Moeders
De groep Verontruste Moeders, ontstaan uit de onvrede over de verspilling van de ingekochte hoeveelheid Mexicaanse griepvaccins door Minister Klink in 2009, zijn al meer dan een jaar actief om aandacht te vragen voor de misstanden in de gezondheidszorg en de farmaceutische industrie. Niet alleen de miljoenenverslindende kostenpost verontrust de moeders maar nog meer de gedweeheid waarmee de bevolking zich (als proefkonijnen) van alles laat inspuiten.

De bewijzen stapelen zich op dat vaccinaties helemaal niet zo goed zijn voor onze gezondheid. Vooral bepaalde conserveringsmiddelen in vaccins voor jonge kinderen zijn aangewezen als oorzaak van autistische aandoeningen. Zelf ben ik nooit zo’n voorstander geweest van vaccinaties, maar toch ging ik als jonge moeder ook mee in het vaccinatieprogramma dat door de consultatiebureaus wordt uitgevoerd. Het gaat immers toch om de gezondheid van je kind!

De baas in eigen lichaam
Vooral stuitend in het artikel van Van Essen is dat het vaccineren van zwangeren ‘topprioriteit’ is als het gaat om de griepprik. Als je gezond bent neem je toch geen enkel risico als je een kind verwacht. We doen er alles aan om ons kind zo optimaal mogelijk op de wereld te zetten door niet te roken of te drinken en geen rood vlees of rauwmelkse kaas te eten. Maar genoeg vrouwen laten zich toch vaccineren. Ik ben altijd erg achterdochtig geweest op dat punt. Wie kent niet de softenonaffaire? Bij het gebruik van foliumzuur had ik al zoiets van: “Moet dat nou?”

Het is wel duidelijk dat de gezondheidszorg een belangrijke industrie is geworden. Met een jaarlijkse stijging van de zorgvraag van tussen de 5 en 7 procent zijn de ziekenhuizen een groeisector. Althans tot voor kort, want ook hierin lijkt het tij te keren. Zijn we dan toch eindelijk wakker aan het worden en nemen we de zorg voor ons lichaam in eigen hand? Of is het puur een financiële kwestie omdat we meer eigen risico gaan betalen voor iedere verrichting? Of wellicht omdat mensen gaan shoppen in het buitenland?

Het is toch gratis
Zolang we de ongebreidelde ‘consumptie’ van de gezondheidszorg een halt toe kunnen roepen is het mij om het even waarom mensen zich
op dit moment niet laten behandelen. Zelf ben ik verder wijs geworden door de “Gezond Verstandavonden” die door de Verontruste Moeders worden verzorgd. Toen ik onlangs in een discussie over de jaarlijkse oproep voor de mammografie liet ontvallen dat ik daar niet aan meedoe, viel het hele gezelschap vrouwen stil, tot iemand opmerkte: “Ja, maar het is toch gratis!”

Ik had weinig zin om uit te leggen dat röntgenstralen ook niet geheel ongevaarlijk zijn en dat ik mijn eigen lichaam wel kan onderzoeken. En nog belangrijker: ik vertrouw op mijn eigen intuïtie en weet wanneer er met mij iets mis is. Gratis of niet, ik bepaal zelf wel wat goed is voor mij of mijn lijf, daar heb ik geen buitenstaander voor nodig. Ik hou de regie in eigen hand.

1 opmerking:

AP zei

dank Jolanda Verburg, mee eens.
Begrijp alleen niets van de kop met een quote.. Gandhi was niet zo'n toffe peer :https://www.vice.com/en/article/ezj3km/gandhi-was-a-racist-who-forced-young-girls-to-sleep-in-bed-with-him