Pagina's

donderdag 20 september 2012

De Tweede Kamerverkiezingen 2012

De verkiezingen zijn weer achter de rug. Een boeiende ervaring, omdat ik zelf kandidaat Kamerlid was. Helaas is het de Partij van de Toekomst niet gelukt een zetel te behalen, dus regeert de oude politiek gewoon door. Het is en blijft lastig om als nieuwe partij in de Tweede Kamer te komen. Toch ben ik niet teleurgesteld.

Zo we zijn weer geland na een paar maanden intensief met politiek bezig te zijn geweest. Anders dan twee jaar geleden, toen ik ook verkiesbaar was voor de Tweede Kamer, was ik nu nauw betrokken bij de verkiezingen op 12 september 2012. Twee jaar geleden stond ik op de kieslijst voor Nieuw Nederland. Eigenlijk wilde ik toen helemaal niet op de lijst, maar na wat aandringen heb ik mij toen laten overhalen en stond ik ergens onderaan. Ik heb toen ook nauwelijks campagne gevoerd en haalde een niet noemenswaardig aantal stemmen. Toch is daarmee het politieke virus overgeslagen.


Hoe anders was het nu. Na twee jaar intensief samenwerken met een bevlogen clubje mensen, maandelijkse bijeenkomsten en diverse congressen, hadden we een mooi partijprogramma in elkaar gezet met indrukwekkende oplossingen om de toekomst van Nederland een bepaalde richting in te sturen. Toch kwamen ook nu de verkiezingen eerder dan verwacht. In recordtijd zijn onderhandelingen gevoerd met diverse andere politieke initiatieven en bewegingen, hetgeen resulteerde in een gezamenlijke lijst onder de naam Partij van de Toekomst (PvdT) en een mooie ploeg mensen.

Aandacht van de media
Veel zorg is besteed aan de marketing. Met een website, posters, brochures, een speciaal geschreven campagnelied en filmpjes hebben we flink wat aandacht getrokken. Ook via social media hebben we ons gedachtegoed verspreid. Tijdens de laatste weken kreeg ik regelmatig de reactie dat mensen via de Stemwijzer uitkwamen bij PvdT. Ook bij de scholenverkiezing werd veel op PvdT gestemd. Blijkbaar zijn de punten in ons programma herkenbaar en belangrijk voor veel kiezers. Maar om dan daadwerkelijk op een onbekende partij te stemmen gaat velen te ver, vooral met zo’n “pias als Johan Vlemmix” aan het roer, kreeg ik vaak te horen.

Toch moet je òf omstreden onderwerpen in je programma hebben òf op omstreden wijze in de pers komen om de aandacht te krijgen. Want spontaan gaat dat niet. Uit betrouwbare bron hebben wij vernomen dat de pers was verzocht geen aandacht te besteden aan de kleiner partijen! Hoezo democratie? Hoezo persvrijheid? De polarisatie en de veramerikanisering is nooit eerder zo extreem geweest, een waar spektakel. Dit is vooral ontstaan door de handelswijze van de media. Het was rechts tegen links. Dat zijn wij helemaal niet gewend. Wij zijn gewend dat er wat te kiezen valt. Maar deze keer viel er, ondanks de hoeveelheid partijen, weinig te kiezen.

Een ervaring rijker
Mensen reageerden de dag na de verkiezingen van “Wat sneu dat je het niet gehaald hebt” tot “Nu zal je wel heel teleurgesteld zijn”. Maar zo was het allerminst. Tijdens het gehele proces waren er momenten van twijfel en frustratie, maar ik ben er zelf ook weer wijzer door geworden. Dus heb ik absoluut geen spijt van mijn deelname aan de verkiezingen. Ik heb op heel veel plaatsen met heel veel mensen kunnen spreken over wat mij aan het hart gaat: het onvoorwaardelijk basisinkomen.


Een ervaring rijker en zeker geen verloren energie is mijn conclusie. Ik heb goede intenties en positieve energie het collectieve geheugen ingebracht. De mensheid in zijn totaliteit is weer een stukje ‘rijker’ geworden. Ook heb ik Johan Vlemmix persoonlijk leren kennen. Mijn beeld van hem is bijgesteld van “een om aandacht vragende joker die het allemaal niet zo serieus neemt” tot “een heel authentieke en integere persoonlijkheid die de juiste mensen om zich heen weet te verzamelen”. Hem hadden we ook vooral nodig om in ieder geval nog enige aandacht van de media te krijgen.

We gaan door
Zelf heb ik veel bemoedigende woorden ontvangen van mijn omgeving en via social media met betrekking tot de zaken die ik via de politiek onder de aandacht wil brengen. Maar bovenal het verzoek om er mee door te gaan! Dat heeft mij enorm gesteund en geeft mij het vertrouwen dat ik op de goede weg ben en geeft ook de energie om door te gaan.

Mijn netwerk is ook weer verder uitgebreid met leuke bevlogen mensen die zich niet neerleggen bij hoe Nederland nu is ingericht en wordt gerund. PvdT gaat door, in welke vorm dan ook. Alle gebundelde netwerken gaan ook door met hun eigen activiteiten. Wij zijn met elkaar overtuigd dat er een nieuwe wind moet gaan waaien om de toekomst met vertrouwen tegemoet te kunnen treden. De oplossingen zijn er, nu de mogelijkheden nog om het uit te voeren!

Geen opmerkingen: